El Instituto Poynter ha publicado un nuevo libro destinado a establecer los principios éticos que necesita el periodismo en el siglo 21, donde se resumen los resultados del Simposio de Ética Digital que la escuela de reporteros realizó hace un año en la ciudad de Nueva York.
Titulado “La Nueva Ética del Periodismo Digital, principios para el siglo 21”, el libro fue coeditado por la profesora del Poynter Kelly McBride y Tom Rosenstiel, director Ejecutivo del Instituto Americano de la Prensa.
“El libro provee un conjunto evolucionado de principios para periodistas, estudiantes y comunicadores masivos, con capítulos en los que contribuyeron 14 de los principales influenciadores en los medios”, afirma Poynter en su blog.
El documento examina los problemas únicos que encarna el buscar la verdad y construir la credibilidad en el siglo 21: verificar información publicada en las redes sociales; los efectos de los medios interactivos en la forma de contar historias y recolectar información; la importancia de darle contexto a las noticias; y el rol del periodismo ciudadano en la producción de noticias… seguir leyendo
El 29 de octubre de 2013, Sandra Oshiro publicaba una entrada en Poynter sobre los recursos disponibles para periodistgas interesados en un ejercicio profesional ético en la era de Facebook, Twitter, redes en expansión imparable uy creciente dificultad para separar el grano de la paja con el rigor necesario.
Finding your way ethically in an age of unverified tweets and anonymous comments can be a treacherous journey for reporters and editors, but it doesn’t have to be a lonely one: Help is available with the launch of Poynter’s ethics site, Truth and Trust in Media.
The new site offers reporters and editors a place to track developments in media ethics and get guidance from journalism-ethics experts, and invites both readers and journalists to be part of an evolving discussion about ethical decision-making.
“Going forward, we won’t have a one-size-fits-all ethics code,” said Kelly McBride, Poynter senior faculty member. “We probably won’t be able to define exactly who is a journalist. But we will be able to judge the production of news and information as journalistic, or not journalistic, based on the principles of truth, transparency and community.”
The site features McBride’s The Ethics Blog, including material from the new book “The New Ethics of Journalism,” co-edited by McBride and Tom Rosenstiel, American Press Institute executive director. Site visitors can also find:
- Ask the Ethicist, a feature that lets journalists pose questions to McBride and other Poynter experts.
- Frequently Asked Questions about ethics issues addressed by Poynter faculty.
- Announcements of events related to journalism ethics.
The site was unveiled shortly before a conference about emerging ethics challenges in journalism, “Truth and Trust in the 21st Century,” scheduled for Nov. 13 at Ford Foundation headquarters in New York. The gathering is presented by Poynter and PBS MediaShift and sponsored by craigconnects, Ford Foundation, School of Communication at American University and NewsCred. The event is open to the public with registration… MORE
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