Relaciones Internacionales – Comunicación Internacional

Intelligence, geopolitics and journalism

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Mi primer jefe de internacional en un diario, Juan María San Miguel Querejeta, era un excelente lingüista y un buen escritor. Seguramente, ningún lector conoce una novela titulada «El nombre en la orilla», pero recuerdo perfectamente los elogios de Gonzalo Torrente Ballester sobre ella cuando se publicó, a mediados de los setenta.

San Miguel, como le llamábamos todos los redactores que lo tuvimos de jefe, tenía absolutamente prohibido traducir el término inglés «intelligence» al español como «inteligencia». «No parece que demuestren mucha inteligencia en lo que hacen, así que dejémoslo en espionaje».  Jamás he olvidado su consejo.

El 21 de febrero de 2013 recibía un mensaje de STRATFOR Global Intelligence invitándome a suscribirme a sus análisis de pago. Me sorprendió, pues lo había hecho dos meses antes, pero seguía sin recibir el último libro de Robert Kaplan -Geography’s revenge- (que habían ofrecido como cebo a cambio de la suscripción) y, obviamente, seguían sin identificarme.

Para ser especialistas en «intelligence», resultaba curioso, pues bastaba con escribir Felipe Sahagún en Google para saber más de mì que yo mismo. Sus noticias diarias -de 20 a 50- tampoco aportaban nada importante o nuevo a alguien acostumbrado a leer a diario las grandes agencias y los medios principales, como el New York Times, el Guardian, Le Monde, The Washington Post, Financial Times etc…

En todo caso, agradezco la carta de invitación, pues me recordó dos vídeos que había visto hacía tiempo en la web del centro que me parecieron de interés para estudiantes de periodismo y de relaciones internacionales:; uno sobre el binomio Intelligence and Journalism y otro sobre el binomio Geopoolitics and Journalism. Esta es la carta:

Dear Reader:

As founder & CEO, I want to take this opportunity to welcome you to Stratfor.

Stratfor was founded in 1996 as a private intelligence company. Intelligence is obviously a very sexy term, conjuring visions of James Bond and elegant parties. Undoubtedly there is a part of intelligence that has the pleasure of experiencing this. I am waiting for my invitation.

As a way of looking at the world and a method for collecting information, intelligence differs from journalism in many ways. Perhaps the most important is that where journalism focuses on what has happened, intelligence also concerns itself with what will happen — and even more important, why it will happen.

In order to do that, we need a system for collecting information. One part of this is a system for mining the vast amount of material published around the world, which requires collectors, translators, writers and so on. The second part is having personnel around the world, usually foreign nationals. Recruiting, managing and evaluating these people requires substantial effort. Astoundingly, some of them don’t always tell the truth. Separating truth from fiction is the job of analysts.

Our analysts look at the world through the prism of geopolitics. Geopolitics is not simply a fancy way to say «foreign affairs.» It is a methodology for understanding the world. It assumes that place matters a great deal and that place shapes people in nations. To understand how the world works, we don’t simply concentrate on the decisions leaders make; we concentrate on the constraints geography and other factors place on those decisions. Constraints define what is possible.

Stratfor collects and analyzes intelligence. Until the last 20 years or so, this was only something governments could do. With the collapse in the price of communication and transportation, doing so no longer requires the Federal budget. It does, however, require some budget, which we achieve by selling our intelligence through subscriptions. And certainly we hope you decide to become a subscriber.

This is far from James Bond I suppose, but not far from intelligence. It is the private sector approach to intelligence, and it is intended not only to make us money, but also to provide a degree of understanding of the world to our readers that is unavailable elsewhere.

We look forward to hearing your views on our work, and of course, to having you as a subscriber.

Sincerely,

George Friedman
Founder and CEO of Stratfor

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