By The Times Editorial Board
Dec 7, 2016, 5:00 am
Pressured by governments around the world, four companies operating some of the world’s most popular Internet sites and services — Facebook, Twitter, Google’s YouTube and Microsoft — announced this week a joint effort to censor “violent terrorist imagery or terrorist recruitment videos or images.” It’s an effort to fight a bad use of technology with more technology, in the hope of curtailing the use of social media by Islamic State and other terrorist organizations to recruit followers and promote their murderous agendas.
According to a blog post by Google, whenever one of the four companies deletes a terrorism-related image or video, it will have the option of submitting the file’s unique identifier to a shared database. The other companies will then review the file to see whether it violates their terms of service, and if so, they can use its unique identifier to delete it from their pages.
The database is similar to the one the National Center for Missing and Exploited Children uses to catalog and remove child pornography. And the goal of the companies’ effort is similar as well: to push jihadist material out of the most widely used spaces online, making it harder for Islamic State and its ilk to radicalize people remotely.
The announcement is both welcome and worrisome. Counterterrorism experts have long sought to close the spigot of jihadist propaganda online, arguing that social media plays an integral role in sustaining groups like Islamic State. Yet Monday’s brief, relatively low-key announcement leaves many questions unanswered about what criteria the companies will use to decide what to block, how proactive they will be in censoring content, and whether users will be able to appeal when their images or videos are blacklisted.

EL OYENTE
Las redes frente al terrorismo
Las primeras protestas de la Administración Bush contra los medios de comunicación tras el 11-S fueron que emitían grabaciones de Osama Bin Laden sin editar.
Cuando, a las dos o tres semanas, los medios, Al Jazira sobre todo, decidió editarlas, los cerebritos de Donald Rumsfeld y Dick Cheney denunciaron que, escondidos en los mensajes de Bin Laden y de sus lugartenientes, podía haber códigos secretos para activar atentados en el mundo.
¿Qué necesidad tenían de ello cuando llevaban muchos años utilizando el sistema llamado esteganografía para esconder mensajes en fotografías digitales y en archivos de música, en páginas deportivas y, sobre todo, en espacios pornográficos de la Red? Nadie dio una explicación clara al respecto.
En la era de los satélites y de internet, Bin Laden y los suyos lograron integrar las comunicaciones de la edad de piedra –siempre las más seguras o impenetrables– con las más modernas para escapar de la telaraña de los grandeshermanos que todo lo quieren ver, escuchar y también leer.