http://youtu.be/mp1Sw2ChdJY Emitido por el New York Times el 18 de enero de 2013 con el siguiente texto: As Israel faces another election, television shows featuring political satire compete with traditional advertisements as vehicles to shape voter opinions. By Tamir Elterman
Desde que el hombre es hombre, el humor -¿quién es el primer humorista, querido Peridis, querido Forges?- ha sido tan importante o más que la palabra y la imagen para describir la realidad. Coincidiendo con las elecciones en Israel de 2013, recojo el que más éxito ha tenido en las redes.
El vídeo comentado por Elterman se apoya en un artículo, For Israeli TV Viewers, a Big Helping of Candidates, Both Real and Spoofed, de Isabel Kershner, en el que se explican bastante bien las reglas del juego publicitario en las campañas electorales isralíes. Escribe Kershner:
Under the rules of Israel’s idiosyncratic system, the 34 parties running in the election are barred from buying television time, but are entitled to seven minutes of free airtime on each of the three main television channels.
They also get an extra two minutes for every seat the party holds in the Knesset, or Parliament. For the prime minister’s ticket, this means an hour and a half of free airtime in the two weeks before the Jan. 22 ballot.